שמעון דובנוב (1860 מסטיסלב – 1941 ריגה) היה היסטוריון יהודי-רוסי נודע, פובליציסט ופעיל ציבורי בולט. הוא ידוע כתאורטיקן של האוטונמיה היהודית הלאומית-תרבותית בתפוצות, או האוטונומיזם, שעמד במרכז מחקריו ופעילותו הציבורית. דובנוב סבר כי מספר גדול של יהודים לא יסכימו להגר לפלשתינה ולכן דחה את הציונות כפתרון ריאלי לסבלם של היהודים ופתרון עבור השאלה היהודית. הוא גם לא האמין בסוציאליזם או בהתבוללות. דרישותיו התמקדו בהשגת שוויון זכויות עבור היהודים ובאוטונומיה שלהם בתפוצות ביחס לשלטון עצמי קהילתי, תרבותם, חופש פיתוח לשונותיהם וחינוכם. כהיסטוריון דובנוב היה חלוץ בשדה שילוב ההיסטוריה היהודית עם ההיסטוריה הכללית. הוא שם דגש על תפיסה סוציולוגית בחקר יהדות מזרח אירופה, חקר קהילות יהודיות, הקהל וחסידות. מאז סוף המאה ה-19 דובנוב היה מעורב בחיים היהודיים הציבוריים והפוליטיים בסנט פטרסבורג, וילנה ואודסה. הוא היה מרצה משפיע של היסטוריה יהודית ופעיל בעל השפעה בשורה ארוכה של ארגונים ציבוריים, פוליטיים ותרבותיים, כולל החברה להפצת ההשכלה בקרב יהודי רוסיה, הברית להשגת מלוא הזכויות עבור לעם היהודי ברוסיה, ומפלגת ה"פולקספרטיי". ב-1922 דובנוב היגר לברלין ולאחר עלייתו של היטלר לשלטון (1933) התיישב בריגה. ב-1941 שמעון דובנוב נרצח בגטו ריגה שהקימו הנאצים. היבטים ושלבים שונים בחייו ובפעילותו באים לידי ביטוי בחומרי האוסף האישי שלו. חלק אחד מהמקורות כולל מאמרים שנכתבו על ידי דובנוב בעבור כתבי עת ועיתונים שונים, מאמרים אודותיו ועל יצירתו, ביקורות על עבודותיו וראיונותיו של דובנוב בעיתונות. חומרים אחרים באוסף מדגימים היטב את חשיבותו של שמעון דובנוב כדמות מרכזית בפעילות הברית להשגת מלוא הזכויות עבור העם היהודי ברוסיה (1907-1905), בהקמתה ובפעילותה של מפלגת ה"פולקספרטיי" (1918-1907). האוסף מכיל גם מעט מכתבים אל דובנוב מאת הקוראים של סידרת "המכתבים על היהדות הישנה והחדשה", וטיוטות רבות של עבודותיו וההרצאות שנשא. באוסף כלולה אף התכתבות ענפה של דובנוב עם אנשי רוח ואנשי ציבור בולטים הקשורה לפעילותו כהיסטוריון ופעיל ציבורי בתקופות שונות בחייו. גם מסמכים הקשורים לכינוס ופעילות הקונגרס היהודי העולמי (1937-1936) הינם חלק מהאוסף --
כותר |
Dubnow, Simon. |
---|---|
יוצרים נוספים |
F.Perles, 1874-1933 A. D.Gordon Lucien,Wolf 1857-1930 A. Z.Shteĭnberg (Aaron Zakharovich), 1891-1975 Alex,Bein 1903-1988 RoseGinosar Josef,Meisl 1882-1958 Saul Phinehas,Rabbinowitz 1845-1910 Anna Pavlovna,Vygodskaia 1868- DavidLandmann David,Mowshowitch 1887-1957 Samuel,Lewin 1890-1959 Eugène,Vinaver 1899-1979 KhaimKorobkov R.Rubinshteĭn, 1891-1967 Samuel Hugo,Bergman 1883-1975 Obshchestvo dli︠a︡ rasprostr. prosv. mezhdu evrei︠a︡mi v Rossīi Society for the Attainment of Full Civil Rights for the Jewish People in Russia Folkspartey (Organization) World Jewish Congress Evreĭskoe istoriko-ėtnograficheskoe obshchestvo (Saint Petersburg, Russia) Wiener Library Yivo Institute for Jewish Research |
הערות |
Simon Dubnow's papers are also located in the private collection of Lucien Wolf at The Central Archives for the History of the Jewish People (PS-0091). These papers contain an article by Dubnow "Inter arma" (1940) and three letters from S. Dubnow to Lucien Wolf (1921-1924). In these letters Dubnow requests help to assist the Petrograd Jewish People’s University, and the Kovno Jewish Higher Courses to collect materials about pogroms in Ukraine. In addition, Dubnow's letters from 1930s to Aaron Steinberg are located in the latter's private collection in The Central Archives for the History of the Jewish People (P159) These letters refer, inter alia, to different historical works of Dubnow, Steinberg's articles in periodicals, contemporary political events (such as Jewish politics, the Nazis rise to power in Germany, the Communist regime in the USSR) and Dubnow's life in Riga There is an additional Simon Dubnow private collection located at YIVO Archives in New York (RG87). These materials include records on Dubnow’s helping to establish the idea of Jewish ethnographic history, community registers (pinkasim), other communal documents, papers relating to restrictions and privileges issued by governments to Jewish populations, blood libel trials and the Chmielnicki massacres of 1648-1649, documents from the Russian Justice Ministry and Senate, materials on pogroms in the Russian empire, and Dubnow’s family and general correspondence. |
מתוך |
Dubnow, Simon - Private Collection |
רמת התיאור |
Fonds Record |
תקציר ביוגרפי |
Simon Dubnow (1860 Mstislavl – 1941 Riga) was born to a religiously observant family and received a traditional Jewish education. His grandfather, Bentsiyon, was an esteemed rabbinic scholar in Mstislavl. In his youth Dubnow was interested in Haskalah literature, Russian positivists, British utilitarians and Darwinians, and German materialist philosophers. He soon began to rebel against formal religion, criticized the Heder system, and argued for its abolishment. However already in the mid-1880s, he appreciated the historical role of religion in maintaining Jewish identity and supported Jewish nationalism. Dubnow failed to pass entrance examinations to attend a Russian gymnasium and was largely a self-educated man. In 1880 he settled illegally in Saint-Petersburg and began his long association with the Russian-Jewish periodicals Russkii evrei, Razsvet and particularly Voskhod (since 1882), to which he contributed many book reviews, scholarly and literary works. In 1890 Dubnow moved to Odessa, where he became part of a group of Jewish intellectuals and writers committed to a nationalist conception of Jewish identity. Dubnow was the first scholar since Heinrich Graetz to produce a comprehensive history of the Jews and authored many of pioneering works on topics such as general Jewish history, Polish and Russian Jewry, and Jewish communities. He was one of the first historians to subject Ḥasidism to systematic study based upon collected source materials from both the Ḥasidim and their opponents. In 1891 he encouraged and initiated the collection and preservation of Russian Jewish historical documents. Dubnow viewed the history of the Jews as a succession of large autonomous communities, or centers. In a series of essays “Letters on Old and New Judaism” (Russian ed. 1907). Dubnow expressed his theory of autonomism and argued that Jews as a diaspora nation did not require a physical homeland but needed to modernize their communal institutions and gain constitutional recognition of their autonomy in a multinational state. Since the late 19th century Dubnow was active member of the Society for the Promotion of Enlightenment among the Jews of Russia. In 1905, as a public and political activist, Dubnow was active in the Union for the Attainment of Full Equality for the Jewish People in Russia. In 1906 he established the Jewish People's or "Folkist" Party which existed until 1930s in the Ukraine, Russia, Poland and the Baltic countries. In 1908 he was one of the founders of the Jewish Historical and Ethnographic Society in St. Petersburg, that issued the scholarly journal Evreiskaia starina and taught at the Higher Courses in Eastern Studies founded by Baron David Gintsburg. He was also a member of the Jewish Literary Society. After the collapse of the Russian Empire he taught at the Petrograd Jewish People’s University (1919). In 1922 Dubnow emigrated to Berlin and in 1925 became co-founder of the YIVO Institute in Vilnius. He was one of the prominent scholars who taught at the aspirantur of the YIVO - a graduate training program for studies of Jewish culture, that was founded in 1935. With the Nazi ascendence to power in 1933, Dubnow moved to Riga where he began to publish his autobiography Kniga zhizni (Book of Life). He was murdered during the violent dissolution of the Riga ghetto by the Nazis and their Latvian accomplices in 1941. |
היסטורית בעלים |
In 1933 before Dubnow left Berlin and emigrated to Riga, he decided to take a small part of his archive with him. Following the occupation of Riga by the Nazis, the collection was confiscated and transferred to Germany. In 1951 it was found by historian Alex Bein at the Staatsarchiv in Dahlem, and deposited in the Central Archives for the History of the Jewish People in Jerusalem. |
הערת שפה |
Russian Yiddish French German Polish Hebrew English some Bulgarian some Lithuanian |
מספר מערכת |
990043212570205171 |
קישורים |
פרטים על מיקום החומר/Location&access |
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- הצג את 10 הפריטים הבאים מתוך 480
- הצג הכל
-
-
תנאי השימוש:
לכל תיק בארכיון נקבעו תנאי השימוש המתאימים
תנאי השימוש מופיעים בדף התיק הארכיוני באתר הספרייה הלאומית.
למידע נוסף על שירות בירור מצב זכויות היוצרים ותנאי השימוש בפריטים מאוספי הספרייה לחצו כאן.
תצוגת MARC
יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?