ספרות ילדים
ילד קורא, שנת 1950 לערך, נדב מן, אוספי ביתמונה, מאוסף אליהו כהן. האוסף הלאומי לתצלומים על שם משפחת פריצקר, הספרייה הלאומית

ספרות ילדים

ספרי ילדים משתייכים לסוגה ספרותית המיועדת לילדים, ולרוב מותאמים להם בתכנים ובסגנון. ספרי ילדים כוללים סוגות מגוונות של ספרות, ובהם שירה ופרוזה, מקראות, קלאסיקות מתורגמות, סיפורים היסטוריים, ספרי מדע, ביוגרפיות, מחזות, הרפתקאות ומדע בדיוני. בשונה מספרי מבוגרים, ספרי ילדים רבים נוצרים להשגת מטרה פדגוגית או להנחלת ערכים שונים.

ספרות ילדים היא תחום צעיר יחסית לענפי תרבות אחרים. לפני המאה ה־20 ספרי הילדים היו תחום שולי בעולם הספרות, והם נכתבו לרוב בידי סופרים למבוגרים. ראשוני ספרי הילדים המוכרים נכתבו במאה ה־17. בתחילה התמקדו מרביתם בהטפה דתית, ובהמשך החלו להתפרסם ספרים המבוססים על אגדות עממיות. במאה ה־18 החלו להתפרסם גם ספרים קלילים ומבדרים יותר שבהם הוטמעו ערכים חינוכיים, וכן נכתבו ספרי מסעות והרפתקאות. במאה ה־19 פחתו הטפות המוסר והדת בספרי הילדים, והחלו להופיע ספרי פנטזיה לצד ספרים ריאליסטיים שתיארו את חייהם של ילדים ובני נוער. ספרים מהסוגים הללו המשיכו להיכתב גם במאה ה־20, שבמהלכה התרחב מאוד תחום ספרי הילדים, התרבו הסופרים שהתמקדו בכתיבת ספרי ילדים, וגברה גם ההתעניינות המחקרית בנושא. בעשורים האחרונים של המאה סגנונות הכתיבה נעשו מודרניים יותר וכן התחזקה תופעת הערבוב בין מציאות לדמיון.

ספרי ילדים בעברית

פריחת ספרי הילדים בעברית החלה בתקופת החייאת השפה העברית, בסוף המאה ה־19 ותחילת המאה ה־20, עם הקמתם של הוצאות לאור ובתי ספר עבריים. בתחילה מרבית הספרים היו תרגומים משפות אחרות. בין ראשוני הכותבים בעברית לילדים בלט חיים נחמן ביאליק, אשר הדגיש את נחיצותה של ספרות עברית איכותית לילדים וציין כי על ספר ילדים להיות משובח כ"סולת נקייה". ספרות הילדים בעברית התפתחה יד ביד עם הולדתו בארץ ישראל של דור חדש שדיבר עברית מלידתו. לאורך השנים חלו שינויים רבים בתכנים, בסגנון ובאוצר המילים בספרי הילדים, אשר ביטאו את התמורות, ההתרחשויות והלכי הרוח ביישוב העברי, במדינת ישראל, בתרבות הישראלית ובחברה הישראלית.

מחקרים רבים שנערכו בישראל ובעולם הוכיחו שקריאת ספרי ילדים מגיל צעיר ובשנות הילדות תורמת תרומה חשובה להתפתחות הילד ולעיצובו. זוהי חוויה תרבותית מעשירה ומהנה המקנה לילד הרגלי קריאה וזיקה לתרבות ואומנות, הרגלים שצפויים ללוות אותו גם כאדם בוגר. קריאת ספרים תומכת בהתפתחות הרגשית והקוגניטיבית של הילד, מסייעת לפתח מיומנויות חברתיות ורגשיות ומספקת כלים להתמודד עם קשיים, אתגרים, מעברים, שינויים משפחתיים ושלבים התפתחותיים. כמו כן הקריאה מעשירה את השפה, הדמיון והידע ומשקפת תפיסות עולם וערכים רבים דוגמת חמלה, עזרה הדדית, חברות ואמפתיה.

גם לאיורים בספרי הילדים חשיבות רבה, ומלבד ההמחשה החזותית, התרומה האסתטית וההנגשה לילדים הם גם מחזקים את יכולת ההתבוננות. נוסף על כל היתרונות הללו, לקריאת ספרים לתינוקות ופעוטות מפי מבוגרים יש חשיבות מיוחדת מכיוון שהיא יוצרת מעמד אינטימי ומקרב, מעניקה תחושת ביטחון ומעוררת שיח על מצבים רגשיים וחברתיים.

בספרייה הלאומית שמורים אלפים רבים של ספרי ילדים ופריטים היסטוריים מגוונים הנוגעים לתחום וכן ארכיונים אישיים של סופרים ומשוררים לילדים. באוספים מצויים ספרי ילדים משלל ז'אנרים ומתקופות שונות – בעותקים מודפסים, בעותקים סרוקים או בכתבי יד. כמו כן בספרייה אפשר להתרשם מכתבי עת, כרזות, צילומים, מחקרים אקדמיים, קטעי עיתונות, הקלטות וידיאו ושמע וכתבות בבלוג הספרייה. רבים מהפריטים זמינים לצפייה דיגיטלית גם מחוץ לספרייה.

כתבות מבלוג הספרייה

לכל הכתבות