אמנות השיר: יהלל ניב
אתר הפיוט והתפילה

אמנות השיר: יהלל ניב

איתי מרינברג

המבנה, המשקל והחריזה בפיוט "יהלל ניב".

יהלל ניב – מילים וביצועים

סימן:
ישראל

מבנה וחריזה:
שיר סטרופי [=שיר העשוי מחרוזות מחרוזות] במבנה מעין אזור [=מבנה הכולל בתוכו מערכת חריזה כפולה: חריזה קבועה בסופי המחרוזות, וחריזה פנימית מתחלפת ממחרוזת למחרוזת]. הצלע הראשונה בכל טור אינה נחרזת עם הצלע השנייה באותו טור או עם צלעות אחרות במחרוזת (תופעה זו אופיינית כשלעצמה דווקא לשירים במבנה קלאסי שווה חרוז), למעט בטור הפותח את השיר (מטעמי "תפארת הפתיחה"). הטור החותם את מחרוזת הפתיחה – "וְשַׁבָּת שָׂם בְּרִית עוֹלָם / לְאוֹת בֵּינוֹ וּבֵינֵינוּ" – משמש לאורך השיר כרפרין =פזמון חוזר] בין המחרוזות. סכמת החריזה בפיוט: תת-ת-ת-ת // ב-ב-ב-ת / ת // ג-ג-ג-ת / ת // וכן הלאה.

משקל:
משקל הברתי־פונטי [=משקל המבוסס על מניית שוואים-נעים וחטפים במניין ההברות, כתנועות לכל דבר. נפוץ מאוד בשירת ר' ישראל נג'ארה, ונעשה לצורת המשקל הרווחת ביותר בשירה העברית בארצות המזרח במאות השנים האחרונות]. בכל צלע 7–8 הברות.