חזרה לתוצאות החיפוש

ספר תורה

להגדלת הטקסט להקטנת הטקסט
  • כתב יד
מאוסף הספרייה הלאומית
כותר ספר תורה.
יוצרים נוספים בן-עטר, ז'קלין (בעלים קודמים)
קפואה, רג'ינה (בעלים קודמים)
The National Library of Israel Israel
(current owner)
מקור/בעלים The National Library of Israel, Jerusalem, Israel
סוג הכתיבה ספרדית מרובעת
שנה מאה ט"ו
הערות הובא לרודוס, כפי הנראה עם ייסוד קהל הספרדים שם, לאחר כיבושה ע"י התורכים בשנת 1522. היה בקהילת רודוס עד לכיבושה ע"י הנאצים, שהובילו את יהודי רודוס להשמדה באשוויץ (ביום 24 ביולי 1944)
הוסתר ע"י המופתי של רודוס בתוך בור, ועל ידי כך הרקיב ונפגם קשה.
נוסחו: על פי בדיקה מדגמית (שמ' יד-טו, דב' לא-לב
סך הכל ד' פרקים), הנוסח הוא מדויק, ורק נמצא חילוף אחד בינו לבין הכתר (דב' לב 6: הלה' - במילה אחת, וללא רווח אחרי הה"א הראשונה).
פרשיות: על פי בדיקה מדגמית (שמ' י-יז, דב' כז-לד
סך הכל ט"ז פרקים), חלוקת הפרשיות הפתוחות והסתומות זהה לרשימת הרמב"ם = כתר ארם צובה, להוציא חילוף אחד (דב' כז 20, פרשה סתומה בספר התורה, ואילו בכתר אין שם פרשה בכלל). מכל מקום, חילוף זה תוקן, ועכשיו אין שם פרשה. צורת הפרשיות: פרשה סתומה מתחילה באותה שורה של סוף הפרשה הקודמת שלאחריה רווח. פרשה פתוחה בתחילת שורה חדשה, לאחר סוף הפרשה הקודמת בשורה הקודמת שלאחריה רווח. בהתאם לשיטתו ביחס לפרשה פתוחה, הסופר שינה מהצורה הרגילה של סוף שתי השירות בתורה, וכן שינה מהצורה של השורה האחרונה שלפני שתי השירות. בכל המקרים האלה הסופר הזיח ימינה את המילה האחרונה שבשורה (וכך נוצר רווח בסוף השורה), ואז כתב את השורה הבאה מיד מתחת, מבלי להשאיר שורה ריקה
צורת השירות: שירת הים - 28 השורות הראשונות מסודרות בצורת "אריח על גבי לבנה" (שורה של ג' חלקים, ושורה של ב' חלקים לסירוגין). שורות 30-29 הרגילות (פסוק 19) מסודרות כאן בשלוש שורות: ב'-ג'-ב' חלקים (היינו, ממשיך "אריח על גבי לבנה", אבל בצורה מיוחדת). נראה שכך נהג, כדי שצורת הפרשה הפתוחה הבאה תהיה בהתאם לשיטתו (ראה לעיל). צורת 5 השורות שלפני השירה, ו-5 השורות שלאחר השירה תואמת את דברי הרמב"ם בהל' ס"ת ז:י (למצוה מן המובחר
המבוססים על הצורה בכתר ארם צובה). האזינו - מסודר ב-67 שורות כדברי הרמב"ם (על סמך הכתר). צורת 6 השורות שלפני השירה תואמת את דברי הרמב"ם (שם). צורת 6 השורות שלאחר השירה תואמת כמעט את שיטת הרמ"ה (על סמך מקורות ספרדיים), ולא את שיטת הרמב"ם של 5 שורות (על סמך הכתר). ההבדל היחיד בין ספר התורה לשיטת הרמ"ה הוא בתחילת השורה השישית: רמ"ה - 'התורה הזאת', ס"ת - 'הזאת'.
נושא נוסף: מקרא תנ"ך תורה
The National Library of Israel Jerusalem Israel Ms. Heb. 7404=24
יריעות של 3-4 דפין. גוויל צבוע חום (רובו השחים). מ"ד שורות. 3 תגים על שעטנ"ז ג"ץ ותג אחד על בדהחי"ק. עצי חיים מגולפים בעץ, מעשה אמנות.
נושא Digitized manuscripts
פרסומים על ס"ת זה, ראה: אוצרות גנוזים, ר' וייזר, ר' פלסר (עורכים), ירושלים תש"ס, עמ' 15-14 (תיאור של ש' צוקר, כולל תולדות הספר עד הגיעו לספרייה הלאומית)
J. S. Penkower, “A Sheet of Parchment from a 10th or 11th Century Torah Scroll: Determining its Type among Four Traditions (Oriental, Sefardi, Ashkenazi, Yemenite)”, Textus XXI (2002), pp. 235-264 (בדיון על המקורות הספרדיים).
סימול במוסד בעלים נמסר לבית הספרים ע"י הגב' ז'אקלין בן-עטר ואחותה הגב' רג'ינה קפויה, לעילוי נשמת קדושי קהל רודוס, ובתוכם -הוריהן ז"ל.
היקף החומר גובה 66 ס"מ.
יריעות של 3-4 דפין. גוויל צבוע חום (רובו השחים). מ"ד שורות. 3 תגים על שעטנ"ז ג"ץ ותג אחד על בדהחי"ק. עצי חיים מגולפים בעץ, מעשה אמנות.
שפה עברית
קרדיטים מאוסף הספרייה הלאומית, The National Library of Israel. "Ktiv" Project, The National Library of Israel
מספר מערכת 990025600390205171

בכל שימוש יש לציין את מקור הפריט בנוסח הבא:

מאוסף הספרייה הלאומית, The National Library of Israel. "Ktiv" Project, The National Library of Israel

תנאי השימוש:

כל שימוש מותר

מותר להעתיק את הפריט עבור כל מטרה ולהשתמש בו עבור כל מטרה.

אין צורך לפנות לספרייה הלאומית לקבלת רשות שימוש בפריט.

מידע נוסף:

פריט זה שייך לנחלת הכלל (Public Domain) ואינו כפוף לזכויות יוצרים במדינת ישראל.

יש לשים לב כי כללי זכויות יוצרים עשויים להשתנות ממדינה למדינה ולכן אם ברצונך לעשות שימוש בפריט מחוץ למדינת ישראל עליך לברר מהם כללי זכויות יוצרים על פי הדין החל באותה מדינה.

אם לדעתך נפלה טעות בנתונים המוצגים לעיל או שקיים חשש להפרת זכות יוצרים בפריט,

אנא פנה/י אלינו באמצעות טופס בקשה לבירור זכויות יוצרים.

 

תצוגת MARC

יודעים עוד על הפריט? זיהיתם טעות?