על מסורת יהודי איטליה ובית הכנסת ע"ש ר' עובדיה מברטינורו ברמת גן
מתוך אוסף משפחת גרוס

על מסורת יהודי איטליה ובית הכנסת ע"ש ר' עובדיה מברטינורו ברמת גן

רן חורי

על נוסחי התפילה השונים של יהודי איטליה ואחד משני בתי הכנסת ליוצאי איטליה שהוקמו בישראל, בית הכנסת ע"ש ר' עובדיה מברטנורא ברמת גן. בבית הכנסת מתפללים בנוסח הספרדי. אחת המשפחות המובילות את  התפילה בבית הכנסת היא משפחת דלה טורה, שלהקלטותיה תוכלו להאזין באתר.

לכל התפילות במסורת איטליה באתר

יהודי איטליה התפללו לאורך השנים בכמה נוסחי תפילה שונים: הנוסח האיטלקי, המכונה "מנהג איטליאני", הייחודי ליהודי איטליה, ונוסחים אשכנזיים וספרדיים שהביאו עמם יהודים שהגירו לאיטליה במהלך השנים. נוסחים אלו קיבלו עם השנים את אופיים המיוחד – מבחינה מוזיקלית, טקסטואלית ומנהגי המקום שבו בוצע הנוסח.

העיר ליוורנו, בצפון מערב איטליה, הייתה אחד היעדים המרכזים שאליהם עברו היהודים שהגיעו מספרד. הוקמו בה בתי דפוס רבים, ועל ספרים רבים שנדפסו במאות השנים האחרונות מופיע כי הודפסו בדפוס ליוורנו. ליוורנו הייתה גם עיר מושבם של רבנים בולטים. עיר זו הייתה גם מקום מושבה של משפחת דלה טורה, אשר מוצאה ככל הנראה בספרד, והגעתה לאיטליה הייתה לאחר הגירוש (אך יש הסוברים כי מוצא המשפחה מעיירה באזור העיר רומא).

עם הקמתה של מדינת ישראל עלו לארץ אלפים מיהודי איטליה. הם הקימו בה שני בתי כנסת – בית הכנסת האיטלקי בירושלים, שבו מתפללים כמנהג יהודי בני רומא (מנהג איטליאני), ובית הכנסת ע"ש ר' עובדיה מברטינורו (ברטנורא, פרשן המשנה ויליד איטליה בעצמו) ברמת גן, שבו מתפללים בנוסח הספרדי של יהודי ליוורנו ופירנצה. בשנות השלושים של המאה העשרים, בעקבות החמרת מצבם של היהודים תחת השלטון הפאשיסטי באיטליה והחלת חוקי הגזע ב־1938, החלו לקיים תפילות בחגים בבתיהן של חלק מהמשפחות שעלו לארץ. רבים מן העולים התיישבו ברמת גן, בעיקר באזור רחוב ארלוזורוב. בין המשפחות שהגיעו הייתה משפחתו של אומברטו גנצני (ניצני), רופא וחזן, שהקליט את מסורות התפילה לשימוש המתפללים. היות שהעולים מאיטליה הגיעו מערים שונות, ניכרו במנהגי ובנוסח התפילה השפעות מליוורנו, פירנצה, ג'נובה וערים נוספות.

בשנות השבעים החל להיבנות בגן שאול ברמת גן ("גן הקופים") משכן הקבע של בית הכנסת.

בית הכנסת האיטלקי ברמת גן. צילום: ד"ר אבישי טייכר

כיום בית הכנסת פעיל בשבתות ובחגים, בהשתתפות מתפללים תושבי השכונה ואחרים המגיעים אליו. בימים הנוראים במיוחד מגיעים מתפללים מכל רחבי הארץ. אחד ממובילי התפילה הקבועים הוא ראובן דלה טורה, מהנדס בהכשרתו, וצאצא לאחת המשפחות שייסדה את בית הכנסת. ראובן, יליד 1964, דואג לקיום המניינים בקביעות ומוביל בעצמו את התפילות, גם בימים נוראים. בהקלטות אלו מלווה אותו בנו שגיא, יליד 1994, המתפלל בקביעות בבית הכנסת.

להקלטות של משפחת דלה טורה:

ראובן דלה טורה ובנו שגיא בהקלטת התפילות בנוסח איטליה, אולפני בנט, בני ברק, 2022. צילום: רן חורי