אמנות השיר: אדון הכל
אתר הפיוט והתפילה

אמנות השיר: אדון הכל

איתי מרינברג

המבנה, המשקל והחריזה בפיוט "אדון הכל".

אדון הכל – מילים וביצועים

סימן:
אלשבזי ש"צ (שוֹמרוֹ צוּרוֹ).

מבנה וחריזה:
שיר שווה-חרוזהחרוז "-מָהמבריח את סופי הטורים לכל אורך השיר, ונוסף גם ב"דלת" [=הצלע הראשונה] של הטור הראשון לשם תפארת הפתיחה.

משקל:
משקל כמותי [=שיטת משקל שאומצה בשירה העברית בהשפעת השירה הערבית, ונשתמרה בשירת תימן עד לדורות מאוחרים גם בזמן שמרכזי שירה אחרים ביכרו שיטות אחרות. הוא מבוסס בעיקרו על אבחנה בין תנועות באורכים שונים: לתנועה ארוכה תיחשב כל הברה הפותחת בשווא-נע או חטף, שלאחריו תנועה "רגילה" כלשהי; תנועה ארוכה מכונה "יתד", וסימנה: U-. לתנועה קצרה תיחשב כל הברה הכוללת תנועה "רגילה" שאין לפניה שווא-נע או חטף; זו תכונה, בפשטות, "תנועה", וסימנה: –. צירופים מוסכמים מראש של "יתדות" ו"תנועות" יוצרים "עמודים" המכונים בשמות הגזורים מהטיית השורש פ.ע.ל, וצירופים מוסכמים של "עמודים" יוצרים כמה דגמי משקל עיקריים. לדגמים אלו ישנם כינויים שונים]. במקרה שלפנינו דגם המשקל מכונה "המרובה" (מן הדגמים הנפוצים ביותר), והוא מורכב מרצף קבוע של יתדות ותנועות בסדר הבא: יתד ושתי תנועות (עמוד מכונה: "מְפֹעָלִים"), יתד ושתי תנועות (עמוד "מְפֹעָלִים" נוסף), יתד ותנועה (עמוד המכונה "פְּעוּלִים"). כך: