הבן איש חי
אתר הפיוט והתפילה

הבן איש חי

חכם יוסף חיים מבגדאד (1835–1909), הידוע בכינויו "הבן איש חי" על שם ספרו ההלכתי הידוע, היה מגדולי חכמי ישראל, מנהיג ציבור נערץ, פוסק ומקובל, פייטן ודרשן, ומחבר פורה שהספיק לכתוב כשמונים ספרים בכל ענפי התורה. היה פוסק רב השפעה בבבל (עיראק) וסביבותיה. בפסיקתו משלב בין הלכה לקבלה.

חכם יוסף חיים כתב למעלה מ־200 פיוטים. ידועים לנו כ־50 מהם, והיתר מצויים בכתבי יד. בשירת הפיוטים ראה הרי"ח כלי חשוב בעבודת ה' והסביר כי רק באמצעות השירה והזמרה ניתן לגבור על יצר הרע. פיוטיו עוסקים במעגל השנה, אישים מהתנ"ך ומהתלמוד, ארץ ישראל, כנסת ישראל, גאולה, חינוך ומוסר. פיוטיו נדפסו בסידורים ובמחזורים לקהילת בבל, בהקדמות או בסופי ספריו וכן בספרי פזמונים שיצאו לאור בבגדד, ארץ ישראל והודו. הראשון לציון הרב יעקב שאול אלישר (יש"א ברכה) אמר: "האמינו לי, כשאני מעיין בספריו אני נדהם, אבל בשעה שאני מזמר מפיוטיו אני מתעורר לתשובה שלמה."

אז ירנן

פיוט המשבח את אלוהים באמצעות הפֵרות גפן, זית, תמר תאנה ורימון, משבעת המינים שנשתבחה בהם ארץ ישראל.

דוד מנחם ושלומי שבן בפיוטי הרי"ח לשמחת תורה

אלף בית - פיוטו של הרי"ח לילדים לשמחת תורה

פיוט הבנוי כולו רק מאותיות הא"ב שכתב הרי"ח לשמחת תורה. במסורת בבל הוא מבוצע כשירת מענה בין הפייטן לקהל. בחרנו פיוט זה לתכנית "בואו לגני" – הפיוט בגני הילדים, והוא משמש את הגננות בהוראת האותיות. ניגוני אל"ף-בי"ת הם מסורת מפותחת ונפוצה בקרב קהילות ישראל. בקהילות רבות נוצרו ניגוני לימוד – מעין שירי משחק שבאו לחבב את לימוד האותיות על הילדים וליצור בקרבם קשר חווייתי ורגשי לאותיות. כאן בלחן ממסורת בבל, בעיבוד ובביצוע של ניצן חן רזאל.