Back to search results

Levi Yitzhak Schneersohn Archive.

Enlarge text Shrink text

לוי יצחק שניאורסון (1975-1888), חבר במחתרת ניל"י. הארכיון כולל יומנים אישיים ובהם רשימות, הרהורים, שירים וזיכרונות, אותם כתב שניאורסון לאורך חייו, בתקופת פעילותו במחתרת ניל"י, במשרד הידיעות שעל יד ועד הצירים לארץ ישראל, ועוד. בארכיון גם מכתבים הנוגעים לפעילות המחתרת, לעבודה החקלאית של משק שניאורסון בחדרה, לתיעוד תולדות חדרה, וכן גזרי עיתונים ותעודות אישיות.

Reference Code
ARC. 4* 1504
Dates
1900-1975
Consists of
3.50 מטר..
Languages
Hebrew;
Description
הארכיון מכיל יומנים אישיים ובהם רשימות, הרהורים, שירים וזיכרונות, אותם כתב שניאורסון לאורך חייו, בתקופת פעילותו במחתרת ניל"י, במשרד הידיעות שעל יד ועד הצירים לארץ ישראל, ועוד. בארכיון גם מכתבים הנוגעים לפעילות המחתרת, לעבודה החקלאית של משק שניאורסון בחדרה, לתיעוד תולדות חדרה, וכן גזרי עיתונים ותעודות אישיות.
location
  • The Archives Collection of the National Library of Israel The Archives Collection of the National Library of Israel
Title ארכיון לוי יצחק שניאורסון.
Additional Titles English title: Levi Yitzhak Schneersohn Archive.
Citation Note ARC. 4* 1504 ארכיון לוי יצחק שניאורסון, מחלקת הארכיונים, הספרייה הלאומית, ירושלים.
Host Item ארכיון לוי יצחק שניאורסון
Level of Description Fonds Record
Biographical summary לוי יצחק שניאורסון (1888-1975) נולד בעיר טורופץ (Toropets) שבמערב רוסיה, דור שישי לאדמו"ר הזקן מלאדי, למד עברית ויהדות אצל מורים פרטיים, עלה לארץ ישראל עם אביו ואחיו בשנת 1904 והם התיישבו בחדרה. בשנת 1906 חזר לרוסיה וניגש לבחינות הגמר בסנט פטרבורג. בשנת 1910 יצא בחזרה לארץ ישראל ובדרכו עבר בקונגרס הציוני התשיעי בהמבורג. בא"י חזר והתיישב בחדרה והחל לנהל את ענייני המשק המשפחתי. שניאורסון התחבר עם אבשלום פיינברג, ממנו שמע ונדבק ברעיון ההתנגדות לאימפריה הטורקית, והפך לפעיל במחתרת ניל"י, שאת שמה הוא בחר (ע"פ עדותו האישית). בשנת 1916 יצא לכיוון גרמניה תחת השם הבדוי "חיים כהן", כעוזרו של אהרון אהרונסון, אך לא הצליח לקבל אישור מעבר מקושטא לאירופה, וחזר לא"י דרך דמשק. הוא הגיע לחוות הניסיונות בעתלית ונשאר עם שרה אהרונסון מספר שבועות, בהמתנה לאוניה הבריטית. כשזו הגיעה (המאנאגם), עלה עליה, ובמשך כמה חודשים שימש כמתווך בין אנשי המחתרת בעתלית ובזכרון יעקב לבין המודיעין הבריטי, כשמדי פעם היה בא באנייה ומחליף ידיעות עם אנשי המחתרת.
עם הכיבוש הבריטי של א"י עמד שניאורסון בראש "משרד הידיעות שע"י ועד הצירים לא"י" שסיפק ידיעות מודיעיניות על התנועה הלאומית הערבית. בהמשך חייו עסק בתיעוד קורות מחתרת ניל"י וראשית חדרה, ופרסם שני ספרים ('מיומנו של איש ניל"י' ו'מפי ראשונים' על ראשוני חדרה). שלח ידו גם בכתיבת שירים, בעיקר ברוסית, חלקם ראו אור.
Ownership history הארכיון הופקד לצמיתות בספרייה הלאומית בירושלים על ידי ביתו הגב' עכסה חווקין מחיפה, 1976.
National Library system number 990032405340205171

תנאי השימוש:

Appropriate Conditions of Use Have Been Established for Every Archive File

The terms of use appear on the archival file page on the National Library website.

For more information about the copyright status inquiry service and terms of use for items from the Library’s collections, click here.

MARC RECORDS

Have more information? Found a mistake?