ספר הזוהר
ספר הזהר, 1558

ספר הזוהר

ספר הזוהר נחשב לספר החשוב ביותר בתולדות המיסטיקה היהודית, וכל הקבלה המאוחרת מבוססת עליו במידה זו או אחרת. מאז שפורסם נרקמו סביבו אין ספור שמועות ואגדות והוא אפוף מסתורין.

מהו ספר הזוהר?

ספר הזוהר מציג מדרשים על פרשות התורה בחלוקה מקבילה לסדר הפרשות הקיים בתורה, וכן פרשנות ברוח הקבלה לספרי הנביאים, למשנה ולתלמוד. נוסף על כך, הזוהר מכיל את תוספת "הרעיא מהימנא" (הרועה הנאמן) שהדרשות בה מתייחסות למצוות התורה. תוספת אחרת היא "תיקוני הזוהר" שמתמקדת בפרשת בראשית ומביאה עשרות דרשות המתייחסות לבריאת העולם בגישה קבלית.

מרבית הזוהר נכתבה בארמית, והוא תורגם בחלוף השנים לשפות שונות ובהן עברית, לאדינו, יידיש, לטינית ואנגלית. הזוהר כתוב בלשון עמומה וקשה להבנה, ובו שימוש נרחב בדימויים גשמיים הטומנים בחובם רעיונות רוחניים עמוקים. השם 'זוהר' ניתן לספר כביטוי לאור הגדול שהוא הפיץ בעולם.

מתי נכתב ספר הזוהר?

במשך דורות דנו חוקרים בסוגיית זמן כתיבת ספר הזוהר, אבל עד כה מסכימים כל החוקרים והלומדים רק על מועד פרסומו של הזוהר, בעוד שמועד כתיבתו שנוי במחלוקת. 

הזוהר פורסם לראשונה במאה ה-13. חוקרים רבים באקדמיה סוברים שהספר חובר לקראת מועד פרסומו, וכי התוספות "רעיה מהימנא" ו"תיקוני הזוהר" נכתבו לאחר מכן, במאה ה-14. אולם, על פי המסורת, הזוהר נכתב מוקדם הרבה יותר, כבר במאה ה-2 לספירה, כלומר כ-1,100 שנים לפני המועד שציינו החוקרים. מקצת החוקרים סוברים שהספר נכתב בידי מחברים שונים בין המאות ה-11 וה-14.

מי כתב את ספר הזוהר?

שאלת זהותם של מחברי הזוהר כרוכה בסוגיית זמן חיבור הספר. מוסכם וידוע כי המקובל הספרדי רבי משה די לאון (רמד"ל) הוא שפרסם לראשונה את הזוהר בסוף המאה ה-13. החוקרים הסבורים כי זהו מועד חיבור הספר הסיקו כי די לאון עצמו ואנשים בסביבתו הם שכתבו את הספר.

לעומת זאת, די לאון הבהיר שרק פרסם את החיבור שכתב התנא רבי שמעון בר יוחאי (רשב"י). לפי גישה זו, תכניו הכתובים של הזוהר נגנזו ועברו בשקט מרב לתלמידו במשך יותר מ-1,000 שנים. המסורת היהודית אימצה את גישת די לאון, לפיה רבי שמעון בר יוחאי וקבוצת תלמידיו הם שכתבו את הספר בארץ ישראל במאה ה-2 לספירה.

ספר הזוהר בספרייה הלאומית

לזוהר פורסמו מהדורות שונות, בשפות שונות ובתקופות שונות, ונוסף להן נכתבו פרשנויות, מחקרים וספרים רבים המתייחסים אליו. באוספי הספרייה הלאומית ניתן למצוא כתבי יד, ספרים – חלקם נדירים – של הזוהר, מחקרים, מאמרים וקטעי שמע על הזוהר. בין הפריטים הנדירים ניתן למצוא את הדפוס הראשון של ספר הזוהר מאמצע המאה ה-16 ואת ספר הזוהר עם הערותיו של חוקר הקבלה פרופ' גרשם שלום. בספרייה הלאומית מצוי גם אוסף מיוחד של תצלומים של כתבי יד זוהריים מספריות בכל רחבי העולם.

 

כרטסת מילון הזוהר של גרשם שלום

ספר הזוהר הוא מן היצירות הגדולות של רוח האדם. אחרי פחות משלוש מאות שנה להיווצרותו (בסוף המאה השלוש עשרה) הפך הזוהר לספר הספרים של הקבלה. המקובלים ראו בזוהר מקור סמכות ודגם לחיקוי, ואף מושא לפרשנות. גם גרשם שלום (1897–1982), אבי מחקר הקבלה, הלך כאן בעקבות המקובלים ועשה את הזוהר ראש לכל מעייניו.

דברי שלום על מאמרי הזוהר השונים, על פסקאותיו ומילותיו, מצויים הן בהערות הרבות שרשם בטופס הזוהר שלו, על דפים שכרך בין דפיו, ושיצא לאור בשנת תשנ"ב בהוצאה פקסימילית, וכן בכרטסת מילון הזוהר שלו, אשר מועלית כאן לאתר האינטרנט של הספרייה הלאומית.

הכרטסת בנויה מאלפי כרטיסים המסודרים לפי סדר א-ב. כל כרטיס מתייחס למילה אחת שמופיעה בספר הזהר. בכל "ערך" שלום פירש את המילה (לעתים קרובות בתוספת תרגום לגרמנית), ציין את המקומות שבהם המילה מופיעה בספרות הזהר, הפנה גם למקבילות בספרות קבלית אחרת ואפילו הפנה לאזכורים רלבנטיים בספרות המחקר. לאחר הערכים הרגילים מופיעים נספחים רבים, המחולקים לפי נושאים כגון שמות של אנשים, מקומות וספרים, ראשי תיבות, מספרים וכדומה. חלק מהנספחים אינם מתייחסים לספרות הזהר, אלא לספרות "חוג העיון".

לכרטסת מילון הזוהר של גרשם שלום